Slaaptips

Bijna iedereen is er wel van bewust hoe belangrijk het is om een goede nachtrust te hebben. Wanneer we het over de bijdrage aan gezonde slaap hebben, dan wordt hiervoor vaak de term slaaphygiëne gebruikt.  Een van de meest voorkomende oorzaken van slaapproblemen is onvoldoende slaaphygiëne.slaaptips

Gezonde slaap

  • Wanneer je gaat slapen is het belangrijk dat de slaapkamer de juiste temperatuur heeft. Hierbij moet de slaapkamer zeker niet te warm en ook niet te koud zijn. Volgens verschillende bronnen ligt de ideale slaapkamer temperatuur tussen de 16 en 18 graden Celcius.
  • Probeer het gebruik van cafeïne, tabak of alcohol te beperken en zeker voor het slapen gaan. Deze middelen kunnen het slaappatroon namelijk aanzienlijk verstoren.
  • Probeer een regelmaat in het slaapritme te verkrijgen, waarbij je zo veel mogelijk probeert dezelfde tijden aan te houden van het op staan en naar bed gaan. Wanneer je in het weekend uitslaapt, kan dit op maandag problemen met opstaan veroorzaken.
  • Natuurlijk is lichaamsbeweging altijd goed voor het lichaam, maar lichaamsbeweging vlak voor het slapen gaan kan een minder positieve invloed op de nachtrust hebben. Hetzelfde geld ook voor geestelijke inspanning.
  • Probeer de slaapkamer zo goed mogelijk in te richten. Zorg voor een stevig en comfortabel bed, en maak gebruik van een goed matras. Ook is het erg belangrijk dat de kamer donker genoeg is. Wanneer de hoeveelheid ligt afneemt, worden er signalen aan de hersenen afgegeven dat het tijd is om met de slaapcyclus te beginnen. Wanneer er weer licht binnenkomt, is dat het teken dat de slaapcyclus ten einde komt.

10 tips om slapeloosheid tegen te gaan vind je hier.

Share This Post On